Vanliga frågor (FAQ)
Om du inte hittar ett lämpligt svar kan du skicka återkoppling eller ställa din fråga via kontaktformuläret . Om du vill att vi svarar dig direkt, bifoga din e-postadress eller telefonnummer. För frågor och problem som rör Omaolo.help hittar du instruktioner här .
Hur är Omakanta och Omaolo relaterade till varandra?
Omakanta är en medborgarwebbtjänst som ingår i Folkpensionsanstaltens Kanta-tjänster, som visar uppgifter som vården har registrerat om patienten och hans/hennes medicinering. Omaolo är å andra sidan en digital sote-tjänst utvecklad av DigiFinland Oy, som hjälper till att bedöma behovet av vård eller tjänster och leder direkt till rätt hjälp eller stöd.
På vilka grunder har frågorna i symptombedömningarna valts ut?
Symtombaserade bedömningar har utvecklats och formgivits av hundratals yrkesverksamma över hela Finland. De baseras på Duodecims medicinska kunskapsbas, Käypä hoito-rekommendationerna och aktuell, peer-reviewed forskningsinformation. Symtombaserade bedömningar har strävats efter att skapas så att de svarar på frågor som är väsentliga för symtomet och ger tillräckligt med bakgrundsinformation för Omaolos individuella handlingsrekommendation och yrkesverksammas bedömning. Läs mer om symtombaserade bedömningar: 2.1 Symtombaserade bedömningar.
Hur ger jag feedback om Omaolo?
Du kan ge feedback om Omaolo med feedbackformuläret. Du hittar feedbackformuläret i användargränssnittets nedre fält (Feedback). Fyll i uppgifterna noggrant eller beskriv problemet så exakt som möjligt. Ange också din organisation och den webbläsare du använder.
Alla misstankar om farliga situationer ska skickas separat till DigiFinland via e-post till: vaaratilanteet.omaolo(at)digifinland.fi.
En invånare vill ta bort sina uppgifter från Omaolo. Hur gör jag?
Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR eller General Data Protection Regulation) har invånaren rätt att:
- veta vilka personuppgifter organisationen har om honom/henne
- veta hur och i vilket syfte personuppgifter behandlas
- begära rättelse av felaktiga, oexakta och ofullständiga personuppgifter
- begära att personuppgifter tas bort
- motsätta sig behandling av personuppgifter
- begära begränsning av behandlingen av personuppgifter
- överföra uppgifter till en annan organisation
- inte bli orättvist föremål för automatiskt beslutsfattande
Om invånaren vill ta bort sina uppgifter från Omaolo, hänvisa honom/henne först till sin egen vårdinrättning, där hans/hennes identitet och grunderna för att framställa begäran kan verifieras. Det är bra att berätta för invånaren att detta görs för hans/hennes eget dataskydd. Kontakta din regions Omaolo-huvudanvändare och informera honom/henne om saken. Omaolo-huvudanvändaren gör en begäran om att ta bort uppgifterna och skickar nödvändig information vidare.
Användning av Omaolo
Var och hur loggar jag in på Omaolo?
Yrkesverksamma loggar in på Omaolo på adressen: www.omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen. Inloggningen använder Suomi-fi-autentisering. Tjänsten guidar dig genom autentiseringsprocessen steg för steg. Du hittar mer detaljerade instruktioner för inloggning i webbutbildningen: 1.7 Inloggning
Varför leder Omaolo invånaren till akuten även om saken inte är brådskande?
Bakom Omaolos individuella vägledningar för symtombaserade bedömningar ligger EBMEDS® -programvaran som tillverkats av Kustannus Oy Duodecim. Omaolo ger automatiskt en brådskandeklassificering för symtombaserad bedömning, dvs. inom vilken tid invånaren bör få kontakt via Omaolo. Omaolo kan leda invånaren till akuten om svaren visar ett kritiskt symtom. I den allmänna symtomundersökningen bestäms brådskandet baserat på invånarens egen rapport.
Yrkesverksamma ser klientens svar och kan individuellt bedöma invånarens situation. Om klientens symtom eller hälsoproblem inte är brådskande, kan yrkesverksamma komma överens med klienten om lämpliga åtgärder och leda klienten till rätt vård. När yrkesverksamma ändrar brådskandet av Omaolos symtombaserade bedömning, överförs ansvaret för beslutet till yrkesverksamma/organisationen. Läs mer om brådskandeklassificeringar för symtombaserade bedömningar och hur man ändrar uppgiftens brådskande:
Hur tar man kontakt med invånaren?
På klienterns egna sidor finns ett meddelandefält, med vilken jag som yrkesverksamm kan skicka. Klienten ser meddelandena genom att logga in på Omaolo.
Hur vet jag om invånaren har sett mitt meddelande?
Ett läskvitto kommer när klienten har sett meddelandet.
Hur ska jag agera vid en plötslig frånvaro om jag har pågående uppgifter i min arbetskö?
Uppgifter som har flyttats till din arbetskö visas i gruppens arbetskönvy på fliken Reserverade. Vid en plötslig frånvaro kan en annan annan yrkesverksam i gruppens arbetskö, flytta uppgifterna från din arbetskö till en annan yrkesverksam med hjälp av verktygsknappen (tre punkter) Flytta-funktionen på uppgiftsraden. Uppgifterna kan filtreras från reserverade uppgifter efter yrkesverksammas namn, så att alla uppgifter som en viss yrkesverksam har på sin arbetskön visas. Läs mer: Flytt av uppgift och Sökning av uppgifter i arbetskön
Dokumentation och avslutande av vård
Överförs informationen direkt till patientinformationssystemet?
Information från Omaolo överförs inte automatiskt till patient- eller klientinformationssystemet, utan de måste registreras där separat enligt din enhets registreringspraxis. Du kan bekanta dig med allmänna registreringsinstruktioner 2.6 Dokumentation
Vad ska man göra om klientens uppgifter inte finns i patientinformationssystemet?
Om klientens uppgifter inte finns i klient- eller patientinformationssystemet, följ din organisations och ditt informationssystems instruktioner för att skapa en ny kundrelation
När och hur ska man registrera uppgifter från Omaolo?
Patient- och klientarbetet som utförs via Omaolo ska alltid registreras enligt din organisations instruktioner i det patient- eller klientinformationssystem som används. Registrering är en skyldighet för alla yrkesverksamma inom social- och hälsovården och det är reglerat i lag. Uppgifterna överförs inte automatiskt till organisationens informationssystem!
I varje plan finns det en “Kopiera service till text”-knapp, som sammanfattar planen och kommentarerna till urklipp. Du kan klistra in texten direkt med “Klistra in”-funktionen (högerklick med musen) i klient- eller patientinformationssystemet eller redigera den först med en textredigerare (t.ex. Word, Anteckningar). Se detaljerade instruktioner för registrering: Dokumentation
När och hur ska man avsluta servicen?
När du har behandlat symtombaserad bedömning och utfört de relaterade åtgärderna, kan du föreslå att avsluta servicen. I invånarens servicevy finns det en meny på vänster sida med en “Avsluta service”-sektion. Från denna sektion finns det en “Föreslå avslutning”-knapp. Invånaren kan också föreslå att avsluta servicen, då får du ett meddelande om detta i Omaolo. Se detaljerade instruktioner för att avsluta servicen: Avslut av ärendet