Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  1. Allmänt om Omaolo  /  1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?

Omaolo handlar om en funktionell förändring där den digitala tjänsten endast är ett verktyg. Därför är det viktigt att professionella förstår förändringens betydelse i sitt eget arbete. Fördelarna med Omaolo konkretiseras endast genom en funktionell förändring där engagerade professionella smidigt använder digitala verktyg som stöds av väl fungerande implementeringsprocesser. 

Omaolo möjliggör nya arbetsprocesser som underlättar och påskyndar de professionellas arbete: 

  1. Kundens ärende kan hanteras digitalt, och ett besök på en social- eller hälsovårdsenhet är inte nödvändigtvis nödvändigt. Varje kundens situation bör dock bedömas individuellt.  
  1. Kundens användarens kan smidigt styras till rätt tjänster, vilket undviker onödiga telefonsamtal och mottagningsbesök.  
  1. Med Omaolo har de professionella tillgång till bättre förhandsinformation, vilket underlättar interaktionen och förkortar den faktiska mottagningstiden. 
  1.  Ärendens informationen och de professionellas instruktioner sparas i Omaolo, där de är tillgängliga för både kundens och de professionella.  
  1. Omaolo underlättar kommunikationen mellan kunden och de professionella. Det är ett säkert sätt att kommunicera flexibelt med invånarens, oberoende av tid och plats.  
  1. Omaolo stöder effektivt tvärprofessionellt samarbete och kommunikation.  
  1.  Baserat på rekommendationerna från symtombedömningen kan invånarens direkt boka tid hos en professionell på områden där bokningssystemet har implementerats. Detta sparar värdefull arbetstid för både invånaren och professionella. 

 Det är viktigt att professionella ser till att en smidig vårdprocess upprätthålls och att de engagerat uppfyller det givna servicelöftet. Detta innebär att invånarens symtombedömningar behandlas enligt prioritet, dvs. brådskande behov och organisationens egna servicelöften. Från invånarnas perspektiv är det särskilt viktigt att det svaras på symtombedömningar och kontakter via Omaolo inom den utlovade tiden. På så sätt lär sig invånarna att använda Omaolo effektivt och aktivt. Fördelarna blir konkret synliga i de professionellas arbete, till exempel genom minskade telefonsamtal och onödiga mottagningsbesök. När användningsvolymen ökar blir förändringens fördelar konkreta överallt inom social- och hälsovården. 


Kort sagt:  

  • Omaolo handlar om en funktionell förändring där den digitala tjänsten är ett verktyg för att genomföra förändringen.  
  • Förändringens genomförande kräver engagemang och långsiktigt arbete både på individnivå och i hela organisationen.  
  • Omaolo underlättar de professionellas arbete.  
  • Fördelarna konkretiseras när professionella engagerat genomför Omaolos servicelöfte och svarar på symtombedömningar inom den utlovade tiden.  
  • När användningsvolymerna för Omaolo ökar, reflekteras fördelarna överallt inom social- och hälsovården. 

‹ 1.4. Omaolos fördelar  
Inom hälsovården   ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn