1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
Omaolo handlar om en funktionell förändring där den digitala tjänsten endast är ett verktyg. Därför är det viktigt att professionella förstår förändringens betydelse i sitt eget arbete. Fördelarna med Omaolo konkretiseras endast genom en funktionell förändring där engagerade professionella smidigt använder digitala verktyg som stöds av väl fungerande implementeringsprocesser.
Omaolo möjliggör nya arbetsprocesser som underlättar och påskyndar de professionellas arbete:
- Kundens ärende kan hanteras digitalt, och ett besök på en social- eller hälsovårdsenhet är inte nödvändigtvis nödvändigt. Varje kundens situation bör dock bedömas individuellt.
- Kundens användarens kan smidigt styras till rätt tjänster, vilket undviker onödiga telefonsamtal och mottagningsbesök.
- Med Omaolo har de professionella tillgång till bättre förhandsinformation, vilket underlättar interaktionen och förkortar den faktiska mottagningstiden.
- Ärendens informationen och de professionellas instruktioner sparas i Omaolo, där de är tillgängliga för både kundens och de professionella.
- Omaolo underlättar kommunikationen mellan kunden och de professionella. Det är ett säkert sätt att kommunicera flexibelt med invånarens, oberoende av tid och plats.
- Omaolo stöder effektivt tvärprofessionellt samarbete och kommunikation.
- Baserat på rekommendationerna från symtombedömningen kan invånarens direkt boka tid hos en professionell på områden där bokningssystemet har implementerats. Detta sparar värdefull arbetstid för både invånaren och professionella.
Det är viktigt att professionella ser till att en smidig vårdprocess upprätthålls och att de engagerat uppfyller det givna servicelöftet. Detta innebär att invånarens symtombedömningar behandlas enligt prioritet, dvs. brådskande behov och organisationens egna servicelöften. Från invånarnas perspektiv är det särskilt viktigt att det svaras på symtombedömningar och kontakter via Omaolo inom den utlovade tiden. På så sätt lär sig invånarna att använda Omaolo effektivt och aktivt. Fördelarna blir konkret synliga i de professionellas arbete, till exempel genom minskade telefonsamtal och onödiga mottagningsbesök. När användningsvolymen ökar blir förändringens fördelar konkreta överallt inom social- och hälsovården.
Kort sagt:
- Omaolo handlar om en funktionell förändring där den digitala tjänsten är ett verktyg för att genomföra förändringen.
- Förändringens genomförande kräver engagemang och långsiktigt arbete både på individnivå och i hela organisationen.
- Omaolo underlättar de professionellas arbete.
- Fördelarna konkretiseras när professionella engagerat genomför Omaolos servicelöfte och svarar på symtombedömningar inom den utlovade tiden.
- När användningsvolymerna för Omaolo ökar, reflekteras fördelarna överallt inom social- och hälsovården.