Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  1. Allmänt om Omaolo  /  1.1. Vad är Omaolo
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

1.1 Vad är Omaolo

Omaolo.fi är en nationell digital service- och kommunikationskanal för social-, hälso- och tandvård, som stöder självvård och vid behov leder till lämplig hjälp. Omaolo fungerar på adressen www.omaolo.fi. Utgångspunkten för Omaolo är att förnya verksamhetsmodellerna för social- och hälsovårdstjänster och att stödja denna utveckling. Generellt kan man säga att tjänsten kan förbättra kvaliteten på social- och hälsovårdstjänster och eliminera överlappande arbete. Omaolo möjliggör nationell övervakning av effektivitet och insamling av befolkningsdata med respekt för invånarnas rättigheter. Omaolo gör sote-tjänster tillgängliga för invånarna 24/7. Tjänsten når för närvarande ett brett spektrum av invånare i Finland. 

Omaolo består av olika innehåll, varav en del uppfyller definitionen av en medicinteknisk produkt emedan en del inte gör det. Innehållet i Omaolo-tjänsten baseras på medicinsk kunskap och forskning, validerade frågor och, när det gäller socialvård, kriterier som definieras i lag. Bakom de individuella vägledningarna i symtombetygen ligger EBMEDS®-programvaran som produceras av Kustannus Oy Duodecim, som separat klassificeras som en medicinteknisk produkt. Programvaran fungerar baserat på evidensbaserad medicinsk kunskap. Tjänsten analyserar användarens svar och utnyttjar tillgänglig information för att göra feedbacken så personlig som möjligt. Kombinerat med elektronisk bokning kan digitala servicekedjor erbjudas till användaren. Målet är att smidigt leda användaren till lämplig service. 

Tjänsten har testats omfattande i olika driftsmiljöer och för olika målgrupper. Detta har säkerställt tjänstens tillgänglighet, innehållets skalbarhet och tjänstens fördelar för olika målgrupper. 

Tjänsten är alltid tillgänglig, med undantag för förutbestämda underhållsavbrott, som meddelas på tjänstens sidor i förväg. Tjänsteleverantören ansvarar inte för användarens internetanslutning. Användaren bör se till att operativsystemet, webbläsaren och virusskyddet är uppdaterade. Stödda webbläsare och operativsystem hittar du i avsnittet Stödda användningsmiljöer. 

Tjänsten utvecklas i nära samarbete med DigiFinland Oy, Kustannus Oy Duodecim och alla välfärdsområden som har tagit tjänsten i bruk, HUS och Helsingfors stad. DigiFinland Oy ansvarar för spridningen av tjänsten. 

Omaolos servicehelheter  

Symtombetyg (medicintekniskt innehåll): 

  • Ländryggssmärta eller -skada  
  • Symptom eller skada i tänderna eller munområdet  
  • Luftvägsinfektion  
  • Öronsmärta eller lockkänsla  
  • Halsont eller halsbesvär  
  • Halsbränna  
  • Smärta, styvhet eller skada i axeln  
  • Symptom i analområdet  
  • Knäsymptom eller -skada  
  • Huvudvärk  
  • Diarré 
  • Misstanke om könssjukdom  
  • Ögonsekretion, tårflöde eller rodnad  
  • Urinvägsinfektion  
  • Allmän symptom-frågeformulär  
  • Hosta  

Annat kontakt: 

Tjänsten för hantering av icke-brådskande ärenden, där andra Omaolo-tjänster inte är lämpliga. 

Servicebedömningar: 

  • Bedömning av situationen / behovet för / av närståendevård  
  • Bedömning av rörlighet utanför hemmet  
  • Bedömning av personlig assistans  

Hälsoundersökning (medicintekniskt innehåll): 

Omfattande rapport om respondentens hälsotillstånd; hur mentalt välbefinnande och livsstil påverkar den uppskattade livslängden och risken för sjukdom. 

Formulär för regelbunden kontroll: 

  • 3X10D (för barn/ungdomar och föräldrar)  
  • Formulär för föräldrar till elever i klass 5  
  • Formulär för studenthälsovård  
  • Frågeformulär om barns och ungdomars tandhälsa  
  • Omfattande hälsoundersökning för ett och ett halvt år gamla barn  

Hälsoundersökning: 

Den professionellt initierade hälsoundersökningen är en helhet bestående av tre separata enkäter, som gör det möjligt att omfattande kartlägga en invånares hälsa, livskvalitet och eventuella hälsorisker. Den inkluderar följande enkäter: 

  • Hälsoundersökning (medicintekniskt innehåll)​ 
  • WHOQOL-BREF – livskvalitetsenkät ​ 
  • OHIP-14 – bedömning av munhälsotillstånd  

Hälso-coaching: 

Omaolos hälso-coaching omfattar: 

  • Minskning av alkoholkonsumtion  
  • Minskning av vardagligt missnöje  
  • Träningsprogram för familjer med barn  
  • Träningsprogram för hälsosamma motionärer  
  • Viktkontroll Positiv interaktion i parrelationer – träningsprogram  
  • Lösning av konflikter i parrelationer – träningsprogram  
  • Hälsosam kost – träningsprogram  
  • Träningsprogram för att sluta röka  
  • Sömträning  

Omaolo är en medicinteknisk produkt enligt förordningen om medicintekniska produkter (MDR), CE-märkt medicinteknisk produkt. 

Tillverkarens information: 

DigiFinland Oy  

Siltasaarenkatu 8-10  

00530 Helsingfors 

Användarvillkoren för Omaolo-tjänsten innehåller en länk till en aktuell lista över Omaolo-tjänstens leverantörer. Listan finns tillgänglig på adressen https://www.omaolo.fi/palvelun-toimittajat 

Omaolo.help -webbutbildningen är baserad på Omaolos version 5.6.1 och de tillhörande användarinstruktionerna. 


Kortfattat:  

  • En nationell digital service- och kommunikationskanal för social-, hälso- och tandvård, som stöder egenvård och vid behov leder till lämplig hjälp.  
  • Baserad på medicinsk kunskap och forskning.  
  • Omaolo är en medicinteknisk produkt enligt förordningen om medicintekniska produkter (MDR), CE-märkt medicinteknisk produkt. Tillverkaren är DigiFinland Oy. 

‹ 1. Allmänt om Omaolo
Omaolos användningsändamål  ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn