Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help

  • fi
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  5. Koronavilkku  /  5.5. Ongelmatilanteet ja käytön tuki
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän hakeminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
      • 2.9. Testaa ja harjoittele
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kyselyn tulokset
        • Lähetetyt kutsut
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Koronavilkku
      • 5.1. Mikä Koronavilkku on?
        • Koronavilkku asukkaan näkökulmasta
      • 5.2. Altistumisilmoituksen saaneiden ohjaus ja neuvonta
        • Altistumisilmoituksen saaneiden testaaminen
      • 5.3. Tunnistautuminen Omaoloon
      • 5.4. Avauskoodi
        • Avauskoodin luominen ja lähettäminen tekstiviestillä
        • Avauskoodin luominen ja ilmoittaminen muulla tavalla
        • Avauskoodin antamisen kirjaaminen potilastietojärjestelmään
      • 5.5. Ongelmatilanteet ja käytön tuki
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

5.5. Ongelmatilanteet ja käytön tuki

Lukuaika: 2 minuuttia | Tulosta

1 Kirjautumiseen liittyvät ongelmat

  • Kirjaudu avauskoodin käyttöliittymään ensisijaisesti käyttäen Suomi.fi -tunnistautumista. Voit tunnistautua Suomi.fi-palvelussa myös varmennekortilla. Mikäli ongelmat toistuvat, varmista toiselta organisaatiosi avauskoodeja antavalta henkilöltä, onnistuuko hän kirjautumaan palveluun omalla tietokoneellaan. Hän voi antaa koodin puolestasi, jos et itse onnistu kirjautumaan käyttöliittymään sisälle. Tämän jälkeen voit olla yhteydessä käytön tukeen (yhteystiedot alla).
  • Huomioithan, että siirtyessäsi Omaolon työjonolta avauskoodin käyttöliittymään, sinun tulee kirjautua ulos työjononäkymästä ja kirjautua uudelleen osoitteessa: https://www.omaolo.fi/avauskoodin-luonti

2 Avauskoodiin liittyvät ongelmat

  • Mikäli tartunnan saanut ilmoittaa, että avauskoodi on virheellinen tai se on mennyt vanhaksi, saa hän käyttöliittymään ilmoituksen: ”Avauskoodi on virheellinen tai sen voimassaolo on päättynyt. Tarkistathan, että olet syöttänyt koodin täsmälleen oikein”.
  • Tässä tilanteessa anna tartunnan saaneelle uusi avauskoodi. Tarkista ennen uuden avauskoodin antamista:
    • Tartunnan saaneen henkilöllisyys
    • Potilasdokumentaatiosta: onko avauskoodi jo lähetetty ja milloin se on lähetetty
    • Kirjaa pyyntö (ja mahdollinen syy avauskoodin uudelleen lähettämiselle) potilasdokumentaatioon ja tieto avauskoodin lähettämisestä
  • Tästä syystä on tärkeä kirjata kellonaika, jolloin koodi on annettu.

3 Ammattilaisten käytön tuki

  • Koronavilkun avauskoodeja luovia käyttäjiä auttaa virka-aikaan tukipalvelu, johon voi ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai chatin kautta. Näet tukipalvelun yhteystiedot tunnistautumissivulla, tunnistautumisen jälkeen koodinluontinäkymässä ja mahdollisessa virhetilanteessa.
  • Chat-yhteys avautuu puhekuplakuvakkeesta, joka on selainikkunan oikeassa alanurkassa. Chat on avoinna, kun kuvake on sininen. Chat on suljettu kuvakkeen ollessa harmaa. Huom.! Chat ei toimi Internet Explorer -selaimella.
Chat-kuvake käyttöliittymässä.

  • Voit myös olla puhelimitse yhteydessä Koronavilkun ammattilaisen tukipalveluuun: puh. 029 5246077 tai laittaa sähköpostia: koronavilkkutuki@thl.fi
  • Tutustu myös Koronavilkusta kerättyihin Usein Kysyttyihin Kysymyksiin DigiFinland Oy:n verkkosivuilta: Usein Kysytyt Kysymykset Koronavilkusta
‹ Avauskoodin antamisen kirjaaminen potilastietojärjestelmään
6. Tietoturva ja tietosuoja ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja