5.5. Ongelmatilanteet ja käytön tuki
Lukuaika: 2 minuuttia | Tulosta
1 Kirjautumiseen liittyvät ongelmat
- Kirjaudu avauskoodin käyttöliittymään ensisijaisesti käyttäen Suomi.fi -tunnistautumista. Voit tunnistautua Suomi.fi-palvelussa myös varmennekortilla. Mikäli ongelmat toistuvat, varmista toiselta organisaatiosi avauskoodeja antavalta henkilöltä, onnistuuko hän kirjautumaan palveluun omalla tietokoneellaan. Hän voi antaa koodin puolestasi, jos et itse onnistu kirjautumaan käyttöliittymään sisälle. Tämän jälkeen voit olla yhteydessä käytön tukeen (yhteystiedot alla).
- Huomioithan, että siirtyessäsi Omaolon työjonolta avauskoodin käyttöliittymään, sinun tulee kirjautua ulos työjononäkymästä ja kirjautua uudelleen osoitteessa: https://www.omaolo.fi/avauskoodin-luonti
2 Avauskoodiin liittyvät ongelmat
- Mikäli tartunnan saanut ilmoittaa, että avauskoodi on virheellinen tai se on mennyt vanhaksi, saa hän käyttöliittymään ilmoituksen: ”Avauskoodi on virheellinen tai sen voimassaolo on päättynyt. Tarkistathan, että olet syöttänyt koodin täsmälleen oikein”.
- Tässä tilanteessa anna tartunnan saaneelle uusi avauskoodi. Tarkista ennen uuden avauskoodin antamista:
- Tartunnan saaneen henkilöllisyys
- Potilasdokumentaatiosta: onko avauskoodi jo lähetetty ja milloin se on lähetetty
- Kirjaa pyyntö (ja mahdollinen syy avauskoodin uudelleen lähettämiselle) potilasdokumentaatioon ja tieto avauskoodin lähettämisestä
- Tästä syystä on tärkeä kirjata kellonaika, jolloin koodi on annettu.
3 Ammattilaisten käytön tuki
- Koronavilkun avauskoodeja luovia käyttäjiä auttaa virka-aikaan tukipalvelu, johon voi ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai chatin kautta. Näet tukipalvelun yhteystiedot tunnistautumissivulla, tunnistautumisen jälkeen koodinluontinäkymässä ja mahdollisessa virhetilanteessa.
- Chat-yhteys avautuu puhekuplakuvakkeesta, joka on selainikkunan oikeassa alanurkassa. Chat on avoinna, kun kuvake on sininen. Chat on suljettu kuvakkeen ollessa harmaa. Huom.! Chat ei toimi Internet Explorer -selaimella.

- Voit myös olla puhelimitse yhteydessä Koronavilkun ammattilaisen tukipalveluuun: puh. 029 5246077 tai laittaa sähköpostia: koronavilkkutuki@thl.fi
- Tutustu myös Koronavilkusta kerättyihin Usein Kysyttyihin Kysymyksiin DigiFinland Oy:n verkkosivuilta: Usein Kysytyt Kysymykset Koronavilkusta