Avauskoodin luominen ja lähettäminen tekstiviestillä
Lukuaika: 2 minuuttia | Tulosta
Ennen avauskoodin luomista:
- Olet saanut ilmoituksen COVID-19-tartunnan saaneesta henkilöstä.
- Ota yhteyttä tartunnan saaneeseen organisaatiosi ohjeiden mukaisesti.
- Kysy tartunnan saaneelta onko hänellä puhelimessaan Koronavilkku-sovellus.
- Mene sivustolle: https://www.omaolo.fi/tunnistaudu-avauskoodin-luonti
- Tunnistaudu Omaoloon Suomi.fi –palvelun kautta. Lue tarkemmat ohjeet Omaoloon tunnistautumiseen: 6.2 Tunnistautuminen Omaoloon
Avauskoodin luominen Omaolossa:
- Anna tartunnan saaneen henkilön oireiden alkamispäivä:
- oireisella henkilöllä anna oireiden alkamispäivä
- oireettomalla henkilöllä anna positiivisen koronavirustestin (PCR- tai antigeenitesti) näytteenottopäivä
2. Valitse avauskoodin toimitustavaksi, että avauskoodi lähetetään tekstiviestinä automaattisesti.

3. Anna tartunnan saaneen henkilön matkapuhelinnumero muodossa 040123456 tai +35840123456 ilman välilyöntejä. Huom.! Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että kirjoitat numeron oikein!
4. Paina Luo ja lähetä avauskoodi -painiketta.
5. Tarkista, että olet kirjoittanut puhelinnumeron oikein. Näet syöttämäsi numeron ruudulla.
- jos puhelinnumero on väärin: Paina Korjaa numeroa -painiketta ja korjaa puhelinnumero.
- jos puhelinnumero on oikein: Paina OK – Lähetä avauskoodi -painiketta.

6. Saat vahvistuksen, että avauskoodi on lähetetty tekstiviestillä. Näet myös avauskoodin ruudulla. Jos koodin luonti ja lähetys ei onnistu, saat virheilmoituksen ja toimintaohjeen.

7. Kirjaa tartunnan saaneen henkilön tietoihin, että avauskoodi on luotu ja toimitettu. Älä tallenna koodia henkilön tietoihin.
Virhe tekstiviestin lähetyksessä:
Jos tekstiviestin lähetys ei onnistu, sinulle näytetään virheilmoitus. Toimi virhetilanteessa näin:
- Paina Luo uusi koodi -painiketta.
- Luo uusi avauskoodi ja valitse toimitustavaksi ”Toimita avauskoodi muulla tavoin kuin automaattisella tekstiviestillä”.
- Jos et pysty toimittamaan avauskoodia puhelimitse, kokeile luoda ja lähettää uusi koodi muutaman tunnin kuluttua.
Virhe avauskoodin luonnissa:
Jos avauskoodin luonti ei onnistu, sinulle näytetään virheilmoitus. Toimivirhetilanteessa näin:
- Paina Luo uusi koodi -painiketta.
- Luo uusi koodi, kuten yllä kohdassa Avauskoodin luominen Omaolossa ohjeistettiin.
- Jos virhe toistuu, ota yhteyttä tukipalveluun.
Avauskoodin luomisen jälkeen:
- Siirry uuden avauskoodin luontiin painamalla Luo ja lähetä uusi koodi -painiketta.
- Jatka jäljitystyötä organisaatiosi ohjeiden ja käytänteiden mukaisesti.