3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
Lukuaika: 5 minuuttia | Tulosta
Omaolossa on kyse toiminnallisesta muutoksesta, jossa digitaalinen palvelu on väline muutoksen toteuttamiseen. Tästä syystä on tärkeää, että ammattilaiset sisäistävät muutoksen merkityksen omassa työssään. Omaolon hyödyt konkretisoituvat vain toiminnallisen muutoksen avulla, jossa sitoutuneet ammattilaiset käyttävät sujuvasti digitaalisia työvälineitä hyvin toimivien käyttöönottoprosessien tukemina. Omaolon käyttäminen on helppoa, mutta toiminnallisen muutoksen omaksuminen haastaa jokaisen ammattilaisen työtapoja.
On tärkeää, että ammattilaiset huolehtivat sujuvan hoitoprosessin ylläpidosta ja vastaavat annettuun palvelulupaukseen sitoutuneesti. Asukkaiden näkökulmasta on tärkeää, että oirearvioihin ja Omaolon kautta tuleviin yhteydenottoihin vastataan palvelulupauksessa määritellyssä ja yhteisesti sovitussa ajassa. Näin asukkaat oppivat hyödyntämään Omaoloa tehokkaasti ja aktiivisesti. Nykyisessä pandemiatilanteessa muutoksen hyödyt konkretisoituvat nopeasti kaikkialla sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Omaolon käyttöliittymä on suunniteltu yhdessä palvelumuotoilijoiden ja käytettävyysasiantuntijoiden kanssa mahdollisimman helppokäyttöiseksi. Uusien työvälineiden omaksuminen vie kuitenkin oman aikansa ja vaatii tietoista opettelua. Omaolo.helpistä ja käyttöliittymässä olevista pdf-käyttöohjeista löydät tarvittavat tiedot palvelun käyttöön. Pulmatilanteissa kannattaa kääntyä oman alueen pääkäyttäjän puoleen tai kysyä oman organisaation Omaolo-vastaavalta neuvoa.
Omaolon käyttöönotossa on tärkeää, että oirearvion käyttöönottava organisaatio varaa riittävästi resursseja ammattilaiskäyttäjien kouluttamiseen ja perehdytykseen. Aluksi käyttöliittymä ja toimintamalli voi tuntua vieraalta; Omaolon käyttöönotto voi muuttaa organisaation totuttuja käytänteitä ja herättää tietoista tai tiedostamatonta vastustusta. Muutosvastarinta on luonnollista ja parhaiten siitä pääsee yli tutustumalla Omaolon ajan kanssa ja turvallisesti, esimerkiksi testialustalla. Tutustu myös ajatuksella Omaolon hyötyihin. Niiden ymmärtäminen auttaa motivoitumaan uuden asian opetteluun ja havainnollistaa, miten ja millä tavoin Omaolo auttaa meitä kaikkia!
Hyödyt terveydenhuollon ammattilaisen työssä:
1. Paremmat esitiedot potilaasta
Asukas vastaa oirearviokyselyyn, joka pohjautuu tutkimustietoon ja virallisiin hoitosuosituksiin. Kyselyitä ovat palvelumuotoilleet sadat ammattilaiset ja ne ovat nopeita täyttää, mutta sisältävät koronavirustaudin osalta olennaiset tiedot. Ammattilainen näkee asukkaan lähettämän oirearvion ja vastaukset kokonaisuudessaan sekä Omaolon antaman toimintasuosituksen.
2. Tukee päätöksentekoa
Omaolo antaa jokaiselle oirearviolle kiireellisyysluokituksen, joka ohjaa ammattilaista päätöksenteossa. Ammattilainen näkee nopeasti, kuinka kiireellisestä yhteydenotosta on kysymys. Akuuteissa tilanteissa Omaolo ohjaa olemaan puhelimitse yhteydessä päivystykseen tai soittamaan henkeä uhkaavissa tilanteissa hätänumeroon.
Omaolon toimintasuositusten taustalla on sähköinen lääketieteellisen tietämyksen moottori, joka toimii näyttöön perustuvan lääketieteellisen tiedon perusteella. Moottorin hyödyntämä tieto on tietovarannossa, joka on virallinen lääkinnällinen laite. Käytännössä moottori yhdistelee asukkaan raportoimia oireita, mittaustuloksia ja terveystietoja tutkimustietoon sekä virallisiin hoitosuosituksiin. Ammattilainen näkee asukkaan vastaukset, toimintasuosituksen, saadut ohjeet ja kiireellisyyden. Palvelu auttaa tekemään kansallisiin suosituksiin ja tieteelliseen tietoon pohjautuvia päätöksiä. Myös hoitosuositukset ja ohjeet ovat nopeasti ammattilaisen saatavilla.
3. Säästää aikaa
Omaolo ohjaa asukkaita ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Oirearvion pohjalta asukas saa ajantasaiset ja suositusten mukaiset itsehoito-ohjeet. Jos tilanne vaatii ammattilaisen apua, voi asukas lähettää oirearvion ammattilaiselle. Omaolon toimintasuositukset vähentävät myös turhia vastaanottokäyntejä, tarpeettomia puhelinyhteydenottoja ja hillitsevät tartuntojen leviämistä. Oirearvioiden paikallisten palveluohjausten avulla potilaat voidaan ohjata keskitetysti koronavirustaudin hoitoon keskittyviin yksiköihin, joissa vastaanottavalla ammattilaisella on selkeät tiedot potilaan oireista.
4. Edistää moniammatillista yhteistyötä
Ammattilaiselle lähetetyt oirearviot tulevat näkyviin ammattilaisen työjonoon, jossa niistä puhutaan tehtävinä. Ammattilainen voi ottaa tehtävän itselleen ja tehdä siihen kuuluvat toimenpiteet, kirjata tehdyn työn ja siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle, jos asukkaan tilanne sitä edellyttää. Tehtävää siirtäessä on tärkeää kirjoittaa viestikenttään siirron syy, jotta toinen ammattilainen tietää, mitä tehtävälle on tarkoitus tehdä. Esimerkiksi sairaanhoitaja voi vastata asukkaalle Omaolon kommenttikentässä ja siirtää tehtävän lääkärille reseptin kirjoittamista varten. Jokaisella alueella on omat käytäntönsä tehtävien käsittelyyn ja siirtämiseen alueen palvelurakenteen mukaisesti. Tästä syystä Omaolon käyttö on hieman erilaista eri yksiköissä ja alueilla.
5. Sujuvoittaa kommunikointia
Ammattilainen voi viestiä asukkaan kanssa Omaolon välityksellä. Omaolo edellyttää asukkaalta vahvaa tunnistautumista, joten Omaolo takaa myös turvallisen tavan viestiä asukkaan kanssa. Suunnitelman Viestit -osion kautta ammattilainen ja asukas voivat viestiä oirearvioon liittyen. Viestit säilyvät Omaolossa ja oirearvion yhteydessä, joten niihin palaaminen on helppoa.
6. Helpottaa kirjaamista
Kopioi asiointi tekstiksi -painikkeen avulla ammattilaisen on helppoa kirjata asukkaan oirearvio ja siihen liittyvä viestintä potilaskertomukseen. Asukkaan suunnitelman avattuaan ammattilainen voi valita suunnitelman oikeasta yläreunasta Kopioi asiointi tekstiksi -painikkeen, joka kopioi suunnitelman tiedot leikepöydälle. Ne voi liittää potilastietojärjestelmään suoraan liitä -toiminnolla (ctrl+v) tai muokata tietoja ensin tekstieditorissa (esim. Word, NotePad tai Muistio).
7. Vähentää ruuhkaa
Omaolon käyttäminen vähentää ruuhkaa puhelinpalveluissa ja vastaanotoilla. Omaolossa lievistä oireista kärsivät asukkaat saavat luotettavaa tietoa ja ohjeet itsehoidon tueksi. Vakavista oireista kärsivät tai riskiryhmiin kuuluvat asukkaat voidaan ohjata keskitetysti oikeaan hoitopaikkaan.
Lyhyesti:
- Omaolossa on kyse toiminnallisesta muutoksesta, jossa digitaalinen palvelu on väline muutoksen toteuttamiseen.
- Toiminnallisen muutoksen omaksuminen haastaa jokaisen ammattilaisen työtapoja.
- On tärkeää, että ammattilaiset vastaavat annettuun palvelulupaukseen sitoutuneesti; tämä tarkoittaa, että asukkaiden oirearviot käsitellään palvelulupauksen mukaisessa ajassa.
- Hyödyt: paremmat esitiedot potilaasta, päätöksenteon tuki, säästää aikaa, tukee moniammatillista yhteistyötä, sujuvoittaa kommunikointia, helpottaa kirjaamista, vähentää ruuhkaa